Rondwandeling Pijnenburg en Lange Duinen

kijk op de Wandelzoekpagina

Topografische wandelkaart beschikbaar

Korte beschrijving

Rondwandeling van 5, 6 of 13 km door landgoed Pijnenburg en rond de Lange Duinen.
De wandeling gaat door bos, langs en over zandvlakte en zandduintjes.

De wandeling van 5 km is het rondje om de zandvlakte van de Lange Duinen (blauwe route) en kan bijvoorbeeld op één van de twee genoemde parkeerplaatsen beginnen.
De wandeling van 6 km gaat door de weilanden en bossen van Op Hees en De Zoom en keert terug op de met een sterretje in de tekst aangegeven vijfsprong.

Verharding

De wandeling gaat voornamelijk over onverharde zandpaden.

Begin- en eindpunt

Langs de N234 van Soest naar Bilthoven, bij restaurant 't Spiehuis.

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer: vanaf NS-station Den Dolder gaat een bus van Connexxion naar Pijnenburg (zoek op www.9292ov.nl naar Biltseweg 1, Soest).

Auto: Bij het beginpunt is voorbij de parkeerplaats van restaurant 't Spiehuis (alleen voor gasten) links van het pad ruimte voor ongeveer negen auto's.

Toegankelijkheid

Je komt door drie natuurgebieden: op Hees van Natuurmonumenten, De Zoom van de gemeente Soest en Lange Duinen.

De bospaden zijn zanderig en soms modderig. De Lange Duinen is een zandvlakte die op één plek overgestoken wordt. De paden rond de Lange Duinen zijn zanderig. De route is hierdoor niet geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Toegankelijkheid voor honden

In het eerste deel moeten de honden aan de lijn, maar in de Lange Duinen kunnen ze naar hartelust los rennen en spelen.

Horeca

Bij het beginpunt ligt biologische boerderij Charlotte Hoeve, met winkel en terras. Beide zijn echter enkel dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag open. Langs de Lange Duinen ligt kiosk De Lange Duinen, open zaterdag en zondag en bij mooi weer ook op woensdag en vrijdag.

Uitrusting

Stevige schoenen en een lunchpakket voor onderweg.

Routebeschrijving

Op Hees
  • De route begint bij restaurant 't Spiehuis. Ga met je rug naar het restaurant en met de autoweg aan je linkerkant staan en loop de Pijnenburgerlaan in richting biologische boerderij Charlotte Hoeve. De halfverharde weg maakt een haakse bocht naar rechts. Volg de geel-blauwe markering. Rechts van de weg ligt biologische boerderij Charlotte Hoeve.
  • Vervolg de halfverharde weg tussen de weilanden en met aan beide zijden van de weg een rijtje bomen. Je loopt langs een wit huis, nummer 3. De weg maakt een haakse bocht naar rechts en wordt onverhard. Rechts van de weg staat een informatiebord met uitleg over het gebied Op Hees. Het pad maakt een bocht naar links en volg nog steeds de geel-blauwe markering (zie verderop). Het pad gaat over in een beukenlaan. Je loopt nog steeds op de Pijnenburgerlaan en het pad komt uit op een kruising met een brede zandweg.
  • Ga op de kruising linksaf, het brede zandpad met eiken erlangs (geel-blauwe markering gaat rechtdoor). Links is een weiland en rechts passeer je een wat vervallen boerderij, met de toepasselijke naam Bouwlust. Rechts maakt het weiland plaats voor bos. Neem verderop - ongeveer halverwege het bos - het eerste brede pad het bos in, langs de slagboom.
  • Het bospad komt uit op een kruising, met een smal paadje dat rechtdoor een dennenbos in loopt. Je gaat hier rechtsaf. Negeer zijpaden. De weg maakt ruim 100 meter verder een lichte bocht naar rechts. Volg de weg. Aan de rechterkant wordt het weiland (met boerderij Bouwlust) - zichtbaar. Het pad wordt smaller. Blijf paden negeren en loop door tot de beukenlaan aan het einde van het weiland. Deze beukenlaan ligt in het verlengde van de Pijnenburgerlaan, waar je net op liep. Ga hier linksaf en volg weer de geel-blauwe markering.
  • Je komt langs een weiland aan je rechterhand en bij een kruising van brede zandpaden. Ga rechtdoor langs slagboom en blijf de geel-blauwe markering volgen. Loop de beukenlaan geheel uit en negeer alle zijpaden. Je komt op een driesprong met rechtdoor een smal paadje dat het sparrenbos in gaat. Ga hier linksaf over een smal pad, de geelblauwe markering volgen. Over dit pad gaat ook een gemarkeerde mountainbikeroute. Verderop wordt het pad breder en gaat over in een beukenlaan. Je komt uit bij een vijfsprong*.
De Zoom
  • Op de vijfsprong gaat de mountainbikeroute rechtdoor. Je neemt hier het tweede pad van rechts en gaat natuurgebied De Zoom in. Aan je linkerhand is een hek met daarachter een atletiekbaan. Het bospad komt uit op een T-sprong vlak voor een verharde weg en een spoorlijn. Ga hier linksaf. Het bospad komt uit op de verharde weg.
  • Ga op de verharde weg, de Dolderse weg, linksaf en loop langs het spoor. Op de kruising met de Wieksloterweg bij paddenstoel 21676 ga je rechtsaf het fietspad op en steek je het spoor over.
  • Direct na het spoor lopen links en rechts een onverhard ruiterpad. Je gaat rechtdoor over het verharde fietspad. Negeer zijpaden en ongeveer 150 meter verder ligt links de zandvlakte van de Lange Duinen en staat een picknicktafel. De route loopt met de klok mee, voornamelijk de blauwe paaltjes volgend om de zandvlakte heen en komt hier weer terug. Hier kun je ook zonder routebeschrijving om de zandvlakte heen lopen of de zandvlakte doorkruisen.
Lange Duinen
  • Waar het fietspad een bocht naar rechts maakt ga je linksaf bij de picknickbank, het blauwe paaltje en de markering van een NS-wandeling volgen. Verderop staat nog een blauw paaltje en gaat de geel-rode route linksaf (dubbele markering). Ga hier rechtdoor tot een prikkeldraad en vóór het prikkeldraad linksaf. Je komt uit bij een T-sprong. Ga hier rechtsaf en volg de blauwe paaltjes weer.
  • Je komt langs een parkeerplaats. Bij deze parkeerplaats staat kiosk De lange Duinen. Loop langs de kiosk en ga na de kiosk rechtdoor. Je komt hier langs een blauw paaltje met nummer 1. Verderop staat weer een blauw paaltje en gaat de blauwe route op een Y-splitsing linksaf richting verhard fietspad. Ga hier rechtsaf. Negeer zijpaden naar rechts, de zandvlakte op. Vóór een heuveltje gaat het pad naar links. Je komt op het fietspad en bij de blauwe paaltjes. Ga op het fietspad rechtsaf.
  • Het fietspad komt uit op een T-sprong met een klinkerweg. Ga hier linksaf. Hier is nog een parkeerplaats. Links gaan fietspad en blauwe route verder. Blijf blauwe route volgen.
  • Je loopt langs een wegwijzer waarop de blauwe route (5 km) en een gele route (3,5 km) staan aangegeven. Verderop bij trimtoestellen gaat de blauwe route rechtsaf van het fietspad af. Hier staat blauwe paaltje met nummer 3. Volg de blauwe paaltjes een smal zandpad het bos in.
  • Vijftig meter verder komt de gele route weer bij de blauwe route. Ga hier rechtdoor langs het prikkeldraad, de blauwe route blijven volgen. Je komt langs blauwe paaltje met nummer 4. Even verderop gaan de gele en blauwe route uit elkaar. Blijf de blauwe route volgen. Rechts wordt het zicht op de zandvlakte ontnomen door een hoge duin. Voor het uitzicht over de zandvlakte is zeker de moeite waard af en toe een zandduin te beklimmen.
  • Blijf de blauwe route volgen en negeer zijpaden. Bij paaltje 5 gaat de route even naar links en vervolgens naar rechts. De blauwe route kruist de gele route. Passeer paaltje 6. Hier staat een aantal blauwe paaltjes dicht bij elkaar. In een bocht staat paaltje 7. Je blijft het brede pad met de blauwe paaltjes volgen en negeert zijpaden. De blauwe route komt weer bij de geel-blauwe en wit-rode markering. Je gaat hier rechtsaf en steekt een stukje van de zandvlakte over. De blauwe paaltjes wijzen de weg.
  • Je passeert paaltje 9, heuveltje op, heuveltje af. Bij afrastering aan de linkerkant blauwe route blijven volgen. Je loopt langs paaltje 10. bij Y-splitsing ga je rechtsaf, blauwe paaltjes blijven volgen. De blauwe route buigt naar rechts voor een hek met gebouwen erachter. Je komt uit bij een informatiebord over herstel van heide en stuifzand. Ga voor het informatiebord linksaf, blauwe route (en wit-rode markering) blijven volgen.
  • Bij een Y-spliting houd je links aan en ga je een heuveltje op. Op het heuveltje staat paaltje 11. De blauwe route kruist een verhard fietspad en een ruiterpad. Je gaat hier rechtdoor het bos in. Op het heuveltje recht vooruit staat paaltje 12. Aan het eind van het prikkeldraad gaat de blauwe route naar rechts. Blauwe route blijven volgen
  • Je komt uit op een T-splitsing met voetpad en naastliggend ruiterpad. De blauwe route naar rechts blijven volgen. Dit pad komt bij paaltje 13 uit op het verharde fietspad waar je de Lange Duinen ingegaan bent.
De Zoom
  • Je gaat op het fietspad linksaf, terug naar de spoorwegovergang en verlaat hier de blauwe route. Steek het spoor over en ga bij paddenstoel 21676 linksaf de Dolderse weg in. Je loop over de verharde weg, met rechts de atletiekbaan. Ga de eerste weg schuin rechts het bos in, waar je de heenweg ook uitgekomen bent. Je gaat hier de eerste weg rechtsaf, natuurgebied De Zoom in, langs de afrastering van de atletiekbaan en komt uit op de vijfsprong van de heenweg.
  • Op de vijfsprong* ga je rechtdoor (tweede weg van rechts). Hier is geen markering. Je negeert zijpaden en loopt het pad helemaal uit tot een slagboom, met rechts een wit huis met een klein bordje met de tekst "'t Paleis" (goede wijn behoeft geen krans). Op deze T-splitsing ga je linksaf de brede beukenlaan in.
  • Negeer zijpaden en blijf de beukenlaan volgen. De beukenlaan maakt een bocht naar rechts en vervolgens naar links. Je kruist een ruiterpad met de tekst "Pas op" en komt bij een kruising met rechts een weiland door de bomen zichtbaar. Op deze kruising ben je de heenweg ook geweest. Toen kwam je van rechts en ben je de weg links ingegaan. Je gaat nu rechtdoor.
  • Bijna aan het eind van de beukenlaan staat rechts een wit huisje. Vlak voor het huisje staat een informatiebord over Laag Hees. Je loopt langs het huisje met rood-groene panelen, genaamd De Kooi. Passeer de slagboom met het bordje opengesteld.
Op Hees
  • Bij een T-splitsing met een beukenlaan en recht voor je een bankje, ga je rechtsaf de Kooilaan in (geen bordje). Rechts is een weiland en het huisje De Kooi. Volg de beukenlaan. Rechts maakt het weiland plaats voor bos. De beukenlaan rechtdoor volgen. Je kruist een mountainbikepad (met de tekst www.soest.nl) en blijft rechtdoor gaan. Je loopt de beukenlaan helemaal uit tot slagboom en T-splitsing.
  • Loop langs de slagboom en ga op de T-splitsing linksaf. je passeert een weiland. Aan het eind van het weiland, op driesprong met Turfweg, ga je rechtsaf de in Staalwijklaan in. Je loopt over een harde zandweg met rechts een weiland en links een bos. verderop is aan beide kanten weiland en direct langs de weg een dun strookje met bomen.
  • De weg neemt een haakse bocht naar links en komt verderop uit op een driesprong, bij een wit huis met rieten dak. Je gaat hier rechtsaf en blijft de harde zandweg volgen. Dit pad komt uit bij de autoweg waar de route begon.
  • Bij de autoweg ga je rechtsaf over het fietspad. Je loopt langs huize Staalwijk en komt langs restaurant 't Spiehuis. Daar ga je rechtsaf de Pijnenburgerlaan in en je bent weer terug bij het beginpunt.

* Ga voor de route van 6 km op vijfsprong naar links en lees de routebeschrijving verder waar op de terugweg weer op de vijfsprong komt verder.