Rondwandeling Leersumse veld - Utrechtse Heuvelrug

kijk op de Wandelzoekpagina

Topografische wandelkaart beschikbaar

Korte beschrijving

Rondwandeling van 11 of 16 km over het Leersumse veld en de Utrechtse Heuvelrug.
De wandeling gaat door bos, langs open veld vennen en over heuvels.

Verharding

De wandeling gaat voornamelijk over onverharde zandpaden.

Begin- en eindpunt

Café-restaurant d'Arthuizen, Rijksstraatweg 315, 3956 CP Leersum

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer: Het beginpunt van de wandeling is bereikbaar met de bus vanuit station Utrecht Centraal, Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist of Rhenen, uitstappen bij bushalte Donderberg.

Auto: Bij het beginpunt bij café/restaurant d´Arthuizen is een parkeerplaats.

Toegankelijkheid

Het Leersumse veld is eigendom van SBB en men mag er zonder toegangskaart in. Er is wel een gedeelte dat tijdens het broedseizoen gesloten is. De korte variant is het gehele jaar te lopen. De lange variant gaat door het broedgebied en is niet toegankelijk vanaf 15 maart t/m 15 juli.

De zandpaden en de modderige paden bij het ven zijn niet geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Toegankelijkheid voor honden

In het Leersumse veld moeten honden aangelijnd zijn.

Horeca

Bij het beginpunt ligt café-restaurant d'Arthuizen. Dit is de enige horecagelegenhied langs deze route. Op maandag is het cafe-restaurant gesloten, op zondag open vanaf 11:00 uur, op zaterdag vanaf 12:00 en op dinsdag t/m vrijdag vanaf 10:00 uur.

Uitrusting

Een verrekijker als je vogelliefhebber bent en een lunchpakket voor onderweg.

Routebeschrijving

• Aan de weg met de rug naar restaurant d'Arthuizen gaan staan. Aan de overkant zie je rechts een 50 meter verder een weg. Deze weg, de Burg. Van de Boschlaan, ingaan. De weg stijgt met aan de rechterkant een begraafplaats.
  • Rechts van de weg ligt een kerkhof. Loop langs de ingang van het kerkhof. De asfaltweg gaat over in een klinkerweg, met een verkeersbord verboden voor motorvoertuigen. Negeer eerste bospad naar links.
  • Iets vóór het eind van het kerkhof linksaf een stijgend bospad inslaan. Op de hoek met dit pad staat een steen met uitleg van de historische vereniging van Leersum over drie monumenten. Langs dit pad staan een geel-blauwe en een geel-rode markering. Het onverharde bospad klimt omhoog recht op een vierkante witte toren, het een graftombe, af. Loop links van de toren langs het hekje omhoog.
  • Volg bij de graftombe de geel-blauwe markering links rechtdoor over een smal bospad. Het pad gaat direct naar beneden. Houd links aan. Het pad is hier wat onduidelijk, Blijf geel-blauwe markering volgen. Verderop staat weer een geel-blauwe markering.
  • Het pad buigt linksaf en gaat voor een zandkuil langs (rechts van het pad. Buig om de zandkuil naar rechts en neem het pad met steunbalken omhoog. Halverwege de zandkuil gaat het pad naar links het bos in. Nog steeds geel-blauwe markering volgen.
  • Op een Y-splitsing houd je links aan en je kruist een crossfietspad. Op een kruising van bospaden ga je rechtdoor, stijgend en je volgt nog steeds de geel-blauwe markering.
  • Je komt uit bij een klein heideveldje en houdt dat aan je linkerhand. Negeer zijpaden en loop vervolgens rechtdoor over het pad langs de berken. Op een kruising met een beukenlaan verlaat je de geel-blauwe route en je gaat linksaf de beukenlaan in. De laan komt uit op een bospad met een geasfalteerd fietspad ernaast. Ga hier linksaf en tien meter verderop rechtsaf een bospad op, boswachterij Leersum in.
  • Loop dit rechte bospad geheel uit. Halverwege gaat het pad over in een kronkelend smal pad met crossfietsroute. Op een kruising met een breed pad ga je rechtsaf. Even verderop ga je linksaf door het klaphekje, Let de Stichterpad. Direct na het klaphekje ga je rechtsaf over een smal pad.
  • je loopt langs de rand van het heideveld. Volg het kronkelende pad met gele paaltjes, met links het heideveld en rechts een dennenbos. Negeer smalle paden naar rechts.
  • Blijf het pad volgen. Steek een stukje heide over. Negeer hier zandpad naar rechts, dat het vogelbroedgebied ingaat. Blijf de gele paaltjes volgen. Loop over het zandpad weer op de rand van het heideveld en een klein stuk door een dennenbosje. Negeer paden linksaf.
  • Aan het einde van het heideveldje neem je de lichte bocht naar rechts naar het klaphekje. Ga door het klaphekje. Je komt uit op een beukenlaan recht tegenover een bruine schuur van Staatsbosbeheer.
Buiten broedseizoen (16 juli t/m 14 maart)
Buiten het broedseizoen ga je na het klaphekje rechtsaf. Binnen het broedseizoen (15 maart t/m 15 juli) slaan we dit stuk over en gaan direct linksaf.
  • Ga bij de schuur van Staatsbosbeheer rechtsaf een brede beukenlaan in. Passeer links bruine woning met gele dakrand. Waar de beukenlaan een bocht naar links maakt, ga je rechtdoor een klaphekje door,
  • Ga na klaphekje rechtdoor over het brede zandpad. Blijf hoofdpad volgen. Rechts ligt een bosje en links een open veld met wat verspreid staande bomen en verderop vennen. Passeer rechts een open veldje. Ga na het veldje bij driesprong rechtsdoor, hoofdpad blijven volgen. Het pad maakt een bocht naar links. Negeer zijpaden naar rechts en loop rechtdoor, het open veld op.
  • Je passeert links het eerste vennetje. Op driesprong met een grote kei links van de weg, het zijpad naar links negeren. De weg maakt een bocht naar rechts. Hier heb je uitzicht op een groot ven links. Even verderop bij driesprong met links een bankje, weer pad naar links negeren en rechtdoor het pad blijven volgen. Negeer verderop pad naar rechts.
  • Houdt in een bosje met rechts een weiland en links het ven, op Y-sprong links aan. Ga vlak daarna op kruising linksaf, smaller pad in.
  • Het pad loopt door het bosje. Het pad wordt smaller; na 150 meter houden de bomen op en komt het pad uit op een dammetje tussen twee vennen in. Loop over het dammetje naar de overkant. Bij nat weer kan het dammetje modderig zijn.
  • Ga aan het eind van het dammetje linksaf, langs het ven, door het bos. het pad buigt verderop licht van het ven af. Bij kruising van bospaden, met rechts een klaphekje, rechtdoor.
  • Blijf het bospaadje volgen. Rechts is een prikkeldraad met aan de andere kant een brede zandweg en links komt na enige tijd het vennetje weer in zicht. Bij tweede klaphekje aan de rechterhand ook rechtdoor blijven gaan. Aan het eind van het ven rechtdoor blijven gaan, het prikkeldraad aan de rechterkant blijven volgen. Het paadje neemt een bocht naar links en rechts komt achter de brede zandweg een weiland in zicht. Het paadje komt uit bij het klaphekje waar je het broedterrein inging.
  • Ga het klaphekje door en loop terug de brede beukenlaan in, weer langs het huis met de gele dakrand en de bruine schuur van Staatsbosbeheer. Loop bij het klaphekje waar we uitgekomen zijn rechtdoor.
Binnen en buiten broedseizoen
  • Loop langs de parkeerplaats richting autoweg. Ga halverwege de parkeerplaats rechtsaf over fietspad en direct linksaf via een tunneltje onder de autoweg door.
  • Na het tunneltje je linksaf en loopt een stukje terug richting tunnel. Ga voor de autoweg rechtsaf, langs de slagboom een bospad in, achter de huizen langs.
  • Loop achter de huizen langs een afrastering. Negeer paden naar rechts. Waar de afrastering naar rechts buigt volg het het pad dat ook naar rechts buigt.
  • Negeer zijpaden naar rechts. Links houd de afrastering op. Negeer smalle pad naar links. Het pad daalt wat. Links begint een groene afrastering. Blijf pad rechtdoor, langs afrastering volgen. Het paadje gaat wat op en neer.
  • Blijf paden naar rechts negeren. Waar de groene afrastering naar links buigt, ga je linksaf langs een slagboom en blijf je de groene afrastering volgen. Zijpaden naar rechts negeren. Waar het groene hekwerk ophoudt ga je rechtdoor. Passeer links twee inritten.
  • De weg komt uit op een kruising met een halfverharde weg. Rechtuit zijn twee paden; rechterpad vooruit is ruiterpad. Neem het linker pad rechtuit, met paaltje SLW 1880 (aan de andere kant van het pad, 10 meter verder, verscholen achter een bosje staat paaltje 2150).
  • Het pad kronkelt door het gemengde bos langzamerhand naar links. Het pad gaat licht stijgen. Bij een kruising - vlak voor een open veldje links van het pad - ga je rechtdoor. Op een driesprong ga je linksaf en houdt het open veld aan je linkerhand.
  • Passeer paaltje SLW 2130. Na het graslandje gaat het pad naar beneden. Negeer zijpaden. Links kom je langs een tweede graslandje. Sla bij paaltje SLW 2129 linksaf en houdt het graslandje steeds aan je linkerhand.
  • Ga bij kruising/T-splitsing aan het eind van het graslandje rechtsaf. De weg buigt naar links. Negeer zijpad naar rechts. Vlak voordat je op de autoweg met fietspad uitkomt, ga je linksaf een ruiterpad in, dat langzamerhand steeds dichter bij de weg komt. Op het eind komt het pad bij de weg uit. Hier ga je linksaf een zandpad in, tussen de twee toegangspalen van Dartheuvel door.
  • Ga op driesprong, met rechtdoor de ingang van Dartheuvel schuin rechtdoor langs een slagboom. Op de eerste kruising ga je linksaf, de stijgende weg in.
  • De weg steekt een open stuk bos over. Negeer, bijna bovenop de heuvel de smalle beukenlaan rechts en links en ga rechtdoor. Je loopt over tweede open veldje. Het pad wordt smaller en je gaat nog steeds omhoog en rechtdoor. Bovenop de heuvel ga je op een T-splitsing rechtsaf.
  • Het pad daalt licht. Ga verderop op T-splitsing, met links een beukenbos, rechtsaf. Ongeveer 50 meter verder kom je op een driesprong met links een fraai naar beneden hellende, rechte weg. Daal deze weg naar links af. Loop deze weg af. Je komt eerst bij een vijfsprong. Hier ga je rechtdoor. Verderop kom je bij een Y-splitsing. Ga hier rechtdoor en negeer pad schuin naar rechts.
  • Het pad komt uit bij een kruising met een autoweg. Recht voor je heb je zicht op de vierkante, witte graftombe van het begin van de wandeling. Ga hier langs de slagboom en steek de N226 over.
  • Ga aan de andere kant van de weg een klein stukje over het fietspad rechtsaf en ga schuin het bos een beukenlaan in. Deze beukenlaan loopt eerst ongeveer evenwijdig aan de N226 en buigt verderop naar links, van de weg af. Het pad wordt smaller, loopt langs een groen hekwerk aan de rechterkant en komt recht tegenover café-restaurant d'Arthuizen en bij het begin van de wandeling uit.