Rondwandeling langs de Linge

kijk op de Wandelzoekpagina

Topografische wandelkaart beschikbaar

Korte beschrijving

Rondwandeling van 14 km over dijken en langs appelbomen langs de Linge.

Molen Appeldijk

Begin- en eindpunt

NS-station Geldermalsen

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer: Met de trein naar station Geldermalsen.
Auto: Vanaf de A2 afslag Geldermalsen. Richting Geldermalsen blijven rijden en vlak voor Geldermalsen de borden P & R volgen. Bij het station is een parkeerplaats.

Toegankelijkheid

De route is het gehele jaar door toegankelijk. In het voorjaar tijdens de bloei van de appelbomen kunnen delen van de route druk gebruikt worden door fietsers.

Uitrusting

Niets bijzonders. Laat je ogen niet in je zakken zitten en geniet van het uitzicht op de Linge, de wilgenbosjes en de appelbomen met hun mooie kronkelende takken.

Horeca

Tegenover de hoofdingang van het station, aan de centrumzijde is een horecagelegenheid. Halverwege is er de mogelijkheid om in Beesd een horecagelegenheid te bezoeken. Hiervoor moet je wel extra lopen.

Routebeschrijving

• De wandelroute begint bij NS-station Geldermalsen. Vanuit de trein gaat de route over de voetgangersbrug over het spoor, de trap af en rechtdoor, met links de fietsenstallingen en rechts de parkeerplaats. De route komt dan ongeveer 20 meter van de brug af, op een asfaltweg. Hier houdt de route rechtsaan. Rechts van de weg zijn de veilinggebouwen. Na ongeveer 200 meter gaat de weg naar links; rechts is de toegang tot het veilingterrein. De route gaat rechtdoor, de dijk op.
  • De route volgt de verharde dijkweg ongeveer 2 km, door het dorp Deil, met rechts de slingerende Linge. Na de dorpskern verlaat de weg de dijk. Vanaf de dijk de verharde weg vervolgen (= Krooiweg) tot de T- splitsing na ongeveer 400 meter. Daar rechtsaf en dan na ongeveer 400 meter rechtsaf door zwart hek met bordje Opengesteld.

• Toevoeging van de eigenaar van het landgoed:
  • Bij de routebeschrijving gaat u onder het 2e aandachtspunt, laatste zin, ervan uit dat er een doorgaande wandelroute over landgoed Noordenhoek is. \"daar rechtsaf en dan na ongeveer 400 meter rechtsaf door zwart hek met bordje Opengesteld\". Dit hek met openstelling klopt. Wij hebben onze paden gedeeltelijk opengesteld, het pad loopt inderdaad naar de dijk (uw volgende aandachtspunt), maar loopt vervolgens naar links na 600 m en naar recht na 400 m dood. Wandelaars zullen dan ook terug moeten lopen.

• Nadrukkelijk verzoek van de landeigenaar om daar waar hekken dicht zijn, deze dicht te laten, of weer dicht te doen.

• Na het hek gaat de route over een weilandpaadje terug naar de dijk. Op de Appeldijk gaat de route naar links, met een grote bocht door de Waardsche Blok met uitzicht op wilgenakkers (grienden) en op de Linge. Na ongeveer 1 km staan huisjes met tuintjes op de dijk. Links onderaan de dijk is een opstapje om over het hek te klimmen en op de verharde weg te komen. Dit stuk Appeldijk had men kunnen vermijden, maar dan mist men wel een mooi stuk. Hiervoor had men bij het hek rechtdoor moeten gaan.
  • Op de weg gaat de route rechtsaf tussen een huis en een schuur door, op de hoge witte molen af.
  • Loop door naar de voorrangsweg, die naar rechts volgen. Dan de eerste rechts (fietspad) om weer op de dijk te komen en de weg langs het water te volgen.
  • Bij Enspijk is een veerverbinding naar de andere oever van de rivier, waarmee men een niet zo mooi stuk langs de A2 afsnijdt. Het veerpontje vaart dagelijks van 1 april tot 1 oktober.
  • Als het pontje niet vaart, gaat de route rechtdoor, Enspijk weer uit, met de bocht van de weg naar links en bij de snelweg naar rechts. De route gaat over de brug en direct na de brug rechtsaf. Als men ongeveer 1 km extra wil lopen om te proberen of er in Beesd een horecagelegenheid open is, moet men hier onder de snelweg door.
  • De route gaat na de brug rechtsaf, de dijk op en loopt ongeveer 1 km over een verharde weg, langs de grienden. Dan is er rechts een onverhard pad over de dijk door landgoed Mariënwaard, met uitzicht op de Linge en de molen aan de andere kant.
  • Na ruim 1 km komt de route weer bij de verharde weg. De route gaat hier rechtsaf, de verharde weg over de dijk op, door de fraaie appelbomen met gekronkelde takken, die maart/april volop bloeien.
  • Na ongeveer 2 km over de asfaltweg, gaat de route bij het gemaal Neust, vóór een oud huisje, rechtsaf het fiets/voetpad op. De route gaat bij driesprong rechtdoor en komt na ongeveer 1 km langs de ingang van de steenfabriek. Hier gaat de route weer rechtdoor.
  • Meteen na de spoorwegovergang rechtsaf het voetpad over de spoorbrug op. Na de brug gaat het voetpad rechtdoor langs het spoor naar het station en tevens naar het eind van deze wandeling.

Verdere informatie

Een iets afwijkende wandeling wordt beschreven in de 'Wandelgids West Betuwe' van uitgeverij Elmar, Rijswijk.