Rondwandeling Nederhorst den Berg, langs de Vecht en door de Ankeveense Plassen

kijk op de Wandelzoekpagina
Topografische wandelkaart beschikbaar

Korte beschrijving

Rondwandeling van 13, 17 of 20 km langs de Vecht en over graskades door de Ankeveense Plassen.
De wandeling gaat over paadjes door half-open water, voor de helft over verharde fietspaden en voor de helft over onverharde graspaden (die modderig kunnen zijn).

Begin- en eindpunt

Het Spiegelhuys, Dammerweg 3 te Nederhorst den Berg; starten in 's-Graveland (hotel-restaurant & partycentrum De Drie Dorpen. Cannenburgerweg 51 in Ankeveen) of Ankeveen ('t Regthuys, Stichts End 1 in Ankeveen) is ook mogelijk.

Bereikbaarheid

Voor automobilisten: parkeerplaats in Nederhorst den Berg of 's-Graveland.

Openbaar vervoer: bus naar Nederhorst den Berg vanaf NS-station Weesp.

Toegankelijkheid

Het gebied is vrij toegankelijk.

Door de graspaden, die modderig kunnen zijn, is de route niet geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Toegankelijkheid voor honden

Honden kunnen op de route grotendeels onder appèl mee; slechts een klein stukje hoeven ze aangelijnd te worden.

Horeca

In Nederhorst den Berg start de wandeling bij hotel-restaurant Het Spiegelhuys, Dammerweg 3 in Nederhorst den Berg ('s maandags gesloten).
In 's-Graveland ligt, op de grens van de dorpen Ankeveen, Kortenhoef en 's-Graveland, hotel-restaurant & partycentrum De Drie Dorpen. Cannenburgerweg 51 in Ankeveen.

Uitrusting

Goede waterafstotende wandelschoenen om over de modderige graspaden te kunnen lopen.

Routebeschrijving

Langs de Vecht
Je kunt ook direct naar de Ankeveense Plassen gaan. Hiermee kort je de wandeling met ongeveer 3 km in. Loop hiervoor de Dammerweg in zuidelijke richting uit. Ongeveer 500 meter na de katholieke kerk aan de rechterkant, ga je linksaf de Meerhoekweg in. Volg de beschrijving verder onder het kopje naar Ankeveen.
  • Op de Dammerweg ga je bij de muziekkapel de Brugstraat in. Aan het einde van deze straat gaat de route linksaf en even verderop langs de protestantse kerk op een heuvel. Aan het einde gaat de route rechtsaf bij J.B.-plein en na ongeveer 30 meter rechtdoor de Torenweg in (bordje verderop).
  • Aan het eind van de Torenweg, ongeveer een kilometer verder, ga je linksaf de Eilandseweg, langs de Vecht, in de richting van chaletpark de Vechtoever. Je volgt de oever van de Vecht. Eerst over een verharde weg en vervolgens over het gras of over de houten aanlegsteiger. Je loopt hier over het terrein van het chaletpark, met links van je het park en rechts de Vecht. In dit park moeten honden aangelijnd zijn. Aan het eind van de steiger gaat de route rechtdoor over een onverhard pad langs de Vecht.
  • Aan het einde buigt het paadje naar links, gaat van de Vecht af en komt uit op een fietspad. Je gaat hier rechtsaf de Overmeerse weg in. Je kunt hier op het grasdijkje rechts van de weg lopen. Vlak na de eerste zijweg, de Reigerlaan, neem je het voetpad dat achter de huizen langs de Vecht loopt.
  • Aan het eind buigt het pad naar links tussen de huizen door en komt op de weg uit. Je gaat hier linksaf, de Vreelandse Weg op (bordje verderop). Negeer de eerste weg naar rechts. Je gaat de tweede straat rechtsaf, de Meerhoekweg in, bij café-restaurant De Herberg.
Naar Ankeveen
  • Je gaat direct de eerste weg linksaf, de Lijsterlaan in. Ongeveer 50 meter verder, op een Y-splitsing houd je rechts aan en ga je de Fazantelaan in. Aan het einde van de Fazantelaan ga je linksaf het voetpad op, evenwijdig aan een autoweg. Je komt uit op de Eksterlaan en gaat rechtdoor. Je volgt het voetpad langs een voetbalveldje en een parkeerplaats. Je blijft rechtdoor het voetpad volgen. Aan het einde van het voetpad kom je bij een stoplicht uit op de autoweg.
  • Je steekt bij het stoplicht de weg over en gaat rechtsaf het fietspad op richting Ankeveen. Je volgt dit fietspad langs de autoweg en ruim 100 meter verder, bij de driesprong van fietspaden, ga je linksaf over het fietspad richting Ankeveen. Je gaat rechtdoor en over het houten bruggetje, met markering van het Waterliniepad.
  • Over de brug ga je rechtdoor. Hier kun je kiezen tussen het verharde fietspad en het zandpad links daarvan. Het zandpad komt verderop uit op het fietspad. Rechts van het fietspad liggen weilanden en links de Spiegelplas.
  • Je blijft het fietspad volgen. Je ziet hier regelmatig de markering van het Noord-Hollandpad. Na ruim 1,5 km ga je op een driesprong rechtsaf, over een bruggetje richting Ankeveen. Het fietspad is hier smaller. Je loopt nu over het Bergse pad. Het Noord-Hollandpad volgt ook dit pad.
  • Na ongeveer 2 km kom je uit op een verharde weg in Ankeveen. Voor de kortere route ga je hier linksaf over de verharde weg. Na ongeveer 1 km ga je tegenover 't Regthuys linksaf, de Dammerkade op. Voor de langere route (ongeveer 3 km meer) steek je de verharde weg in Ankeveen over en volg je rechtdoor het Verlengde Bergse pad.
Verlengde Bergse pad en Stichtse kade (lange route)
  • Tegenover het Bergse pad ga je door het klaphekje rechtdoor de grasdijk op. Je loopt eerst over een grasdijkje en later door een weiland. Na ongeveer 2 km komt het Verlengde Bergse pad bij een klaphekje uit op een verharde weg in 's-Graveland, schuin tegenover landgoed Schaep en Burg. Hier vind je hotel-restaurant De Drie Dorpen, met parkeerplaats.
  • Je gaat hier linksaf over de verharde weg. 30 meter verder gaat het Noord-Hollandpad met een pontje rechtsaf de 's-Gravelandse landgoederen in. Je blijft rechtdoor gaan. Na krap 1 km kom je uit op een T-splitsing, met rechts een bordje bebouwde kom 's-Graveland. Je gaat hier linksaf, de weg in met bord doodlopende weg, uitgezonderd fietsers en bromfietsers.
  • Na ongeveer 300 meter gaat de weg over in een verhard fietspad en loop je over de Stichtse kade richting Ankeveen. Na ongeveer 1 km kom je in de bebouwde kom van Ankeveen. Rechts staat een ooievaarspaal met uitleg over de bewoners van de afgelopen jaren. Je loopt een woonerf op en gaat rechtdoor. Je komt uit op een T-splitsing met rechts het Hollands End en links het Stichts End. Links ligt 't Regthuys. Je loopt hier 10 meter naar links en gaat rechtsaf de Dammerkade op.
Dammerkade
  • Je loopt hier eerst over een stukje grindpad. Het lijkt alsof je een erf op loopt. 30 meter verder ga je door een fietsbarrière en kom je langs een informatiepaneel over de Dammerkade.
  • Nadat je ongeveer 2 km over de Dammerkade hebt gelopen, ga je over een dammetje. Je verlaat hier de Dammerkade en gaat direct linksaf een graspad op. Je volgt dit graspad ongeveer 1 km tot het uitkomt op een verhard fietspad. Op dit punt is, voordat je op het fietspad uitkomt, links van het pad een bruggetje naar een observatiepunt met uitzicht over de Ankeveense plassen en Ankeveen.
Terug naar Nederhorst den Berg
  • Nadat je ongeveer 200 meter over het fietspad hebt gelopen kom je uit bij het bruggetje waarover je op de heenweg richting Ankeveen bent gelopen. Je gaat hier rechtdoor richting Nederhorst den Berg. je loopt over hetzelfde fietspad als de heenweg en na ongeveer 1,5 km kom je weer bij het bruggetje in Overmeer.
  • Direct na het bruggetje ga je rechtsaf en neem je het meest linkse pad. Honden moeten hier aangelijnd zijn. Volg dit pad met rechts riet en de Spiegelplas en links een woonwijk. Je gaat twee keer bij een bruggetje rechtdoor en blijft het kiezelpaadje volgen. Aan het eind, vóór de ijsbaan, ga je met het paadje mee naar rechts.
  • Je komt uit bij een hekje met een bordje van Natuurmonumenten en de tekst 'Spiegelplas' en gaat rechtdoor over een smal paadje tussen de ijsbaan en de Spiegelplas in. Aan het eind van de ijsbaan blijf je rechtdoor gaan en je komt uit bij de oever van de Spiegelplas.
  • Het pad maakt een bocht naar links en keert terug naar Nederhorst den Berg. Bij huisnummer 13 komt het paadje uit op een verhard weggetje met recht voor je een kerktoren van Nederhorst den Berg. Je loopt langs een molen en blijft het asfaltweggetje volgen. Je komt uit in het dorp, in de straat waar de route begon, naast Het Spiegelhuys.